VASAORDEN

 

                                                                                                                                    Modell i skala 1:72

  

                   

 

 

   
Salongsslup konstruerad av Fredric Henric af Chapman (1721-1808)
Byggd på Djurgårdsvarvet i Stockholm 1774 och förstörd av brand 1921.
Återuppbyggd på Galärvarvet i Stockholm 1923.

L: 17,9 m.
B: 3,1 m.

Modell i skala 1:72

ark/Bögen/sheets: 5 A4
bygganvisning/Bauanleitung/instruction:  svenska/deutsch/english
Modellens längd/Modellänge/model length: 29 cm

Säljes i Sjöhistoriska museet i Stockholm, men kan också beställas via nätet: butiken.sm@maritima.se
Sold in the Stockholm Maritime Museum, but could also be ordered through: butiken.sm@maritima.se
Zum Verkauf im Schiffahrtsmuseum Stockholm oder bei Bestellung durch: butiken.sm@maritima.se

 

  

 

Beroende av havet  kräver ceremonier som framhåller värdet av båtar och sjöfolk och ceremonier som stärker samhörigheter med människorna bortom horisonten. I de stora sjöfararnationerna har statschefens roddslup haft en alldeles särskild betydelse.

  När den svenska statsslupen Vasaorden beställdes var Gustav III regent med osedvanligt gott sinne för skådespelens och ceremoniernas betydelse för nationsbygget. Slupens första uppgift var att 1774 ge den 15-åriga oldeburgska prinsessan Hedvig Elisabeth Charlotta ett triumfartat intåg sjövägen till Logårdstrappan i Stockholm. Där skulle hon förmälas med hertig Karl.

Vasaorden användes sedan flera gånger för att ta emot prinsgemåler, statschefer och andra höga gäster. Ända till den stora branden på Galärvarvet som i augusti 1921 också drabbade statsslupen. Tur i oturen var att den gustavianska tidens kultur just då i början av 1920-talet omfattades av ett särskilt stort intresse. Bellman, af Chapman, Haga och den klassisistiska arkitekturen sågs som omistliga delar av det som gjorde Sverige svenskt. Det bestämdes raskt att Vasaorden skulle byggas upp på nytt efter de gamla ritningarna och med de få detaljer som hade överlevt branden. Att samla in pengarna och de frivilliga arbetsinsatser som behövdes var inte svårt.
 
Nya Vasaorden blev just färdig till midsommaren 1923 när kung Gustaf V färdades med henne över Riddarfjärden för invigningen av Stockholms stadshus.

 På 1920-talet var sjövana och roddpraktik ännu så allmänt spridda att det inte var svårt att hitta tillräckligt kunnig bemanning för Vasaorden. Motorer och tidsbrist har i dag gjort att allt färre ges den viktiga och "naturliga" väg in i sjömanskapets säkerhet som rodd kan ge. Varje gång som Vasaorden ska användas måste en ny grupp ungdomar utbildas och tränas. Statsslupens betydelse för inlärning och upprätthållande av traditionellt sjömanskap kan inte överskattas.

 

Dependence on the sea for food and trade demands ceremonies that celebrate the values of ships and seafarers - and that strengthen ones bonds with the many different peoples beyond the horizon. Great seafaring nations have always spent lavishly on their ceremonial vessels, particularly those used by the Head of State.
  
The Swedish state barge Vasaorden was ordered during the reign of Gustav III, who was a king with an exceptionally well-developed sense of the importance for nation-building of spectacles and ceremonies.   The Vasaorden was built in 1774 to give the 15-year-old Princess Hedvig Elisabeth Charlotta of Oldenburg the means to make a magnificent grand entry into Stockholm and up to the Logården steps near the Royal Palace (where she was to be married to the King’s brother - later King Karl XIII).
   After this, the Vasaorden was often used for the reception of Consorts, Heads of State and other important guests until 1921, when a huge fire destroyed several sheds of the Galärvarvet (galley shipyard) and with them the Vasaorden.  Luckily, this was during a period when 18th century culture was highly fashionable and looked upon as very important for the Swedish national character. Thus, it was not difficult to raise money for rebuilding the Royal Barge.  The new Vasaorden was ready just in time for midsummer’s eve in1923, when the King was rowed across the Riddarfjärden for the inauguration of the new Stockholm City Hall.
  
In the 1920’s sea-faring and rowing skills were still commonplace and made it easy to find competent crews for the barge. Engines and a lack of time have now let very few people have the important "natural" introduction to seamanship that rowing gave.  Thus every time the Vasaorden is planned to be used, a new group of young people will get the chance to use part of their military service to be instructed and trained for rowing. The importance of the Stateshalop for maintaining the traditional arts of seamanship therefore cannot be underestimated.  


Die Abhängigkeit vom Meer bei der Nahrung und beim Handel brachte Zeremonien hervor, welche den Wert der Schifffahrt und der Seeleute ehrten und die Wichtigkeit der Verbindungen über den Horizont hinaus betonten. Alle grossen Seefahrernationen haben ihren Staatsoberhäuptern Zeremonialfahrzeuge geschaffen.
    Die schwedische Staatsbarkasse Vasaorden entstand unter der Herrschaft Gustavs III, der ein besonderes Gefühl für die das Nationalbewusstsein fördernde Bedeutung des Theaters und von Zeremonien hatte. Der Anlass war, im Jahre 1774 der 15jährigen Oldenburgischen Prinzessin Hedvig Elisabeth Charlotta eine grossartige Einfahrt nach Stockholm zu bieten. Unter Musik und Jubel wurde sie zur Logarden-Treppe am Schloss gerudert, wo sie mit dem Königsbruder und späteren König Karl XIII vermählt wurde.

   
Die Vasaorden wurde später mehrfach bei feierlichen Empfängen für Gemahlinnen, Staats-oberhäupter und andere hohe Gäste verwandt. Leider brannte das Boot 1921 zusammen mit mehreren Schuppen auf der Galärvarvet in Stockholm ab. Es war gut, dass damals die Kultur des 18. Jahrhunderts als höchste Mode und einen unentbehrlichen Teil des schwedischen Nationalgefühls angesehen wurde. Die Vasaorden wurde mit Bellman und Chapman in Verbindung gebracht und es war nicht schwer, genügend Geld zu sammeln, um die Königsbarkasse wieder aufzubauen. Die neue Vasaorden wurde gerade zum Mittsommer 1923 fertig, so dass König Gustav V über Riddarfjärden gerudert werden konnte, um das neue Stadthaus einzuweihen.
   Während der zwanziger Jahre konnte man noch überall kompetente Ruderer finden. Aber seitdem haben Motoren und Zeitmangel das Rudern als einen natürlichen Weg zur Seemannschaft fast völlig verdrängt. Jedesmal, wenn man heute die Vasaorden einsetzen will, muss eine neue Gruppe von jungen Männern eingewiesen und trainiert werden. Die Bedeutung, welche die Staatsbarkasse für die Erhaltung der traditionellen Künste der Seemannschaft hat, kann nicht überschätzt werden.


GS

    


                                  

Back to Bildrum cutouts